Iscriviti ai Feed Aggiungimi su Facebook Seguimi su Twitter Aggiungimi su Google+ Segui il Canale di Youtube Seguimi su Pinterest

martedì 21 maggio 2013

El paradiso



- Nono, ma cosa vol dir che la prof oggi a scola ne ga dito che forsi Trieste sarà paradiso fiscale?

- Cossa? Cussì la te ga dito? Che prof xe stada? Ghe femo subito un monumento!

- La profesoressa Krunz, quela de matematica, perchè?

- Sai sgaia in efeti! Xe vero, la ga ragion, co una picola precisazion però: noi semo zà, anzi, semo sempre stai paradiso fiscal, ma no savevimo de esser, perchè i triestini per ste robe xe un poco lole. Lole in senso bon eh, no sta capir mal! I triestini xe furbi e sgai, ma solo co ga el fogo soto el cul, per el resto i xe "viva là e pò bon", difati xe el moto triestin! Ghe basta un gireto in osteria, ndar a barcola un per de orete, portar in campagneta la morosa e poder lavorar quel minimo, ma propio el minimo, che basta per ciapar quei dò schei per far ste robe. Dificile che i sia arivisti e lavoratori acaniti, come che par esempio xe i furlani o i milanesi, in pratica "i podesi sai ma no i se aplica", come ti a scola pò!

- Come i filosofi greci, nono!

- Forsi anche si, el triestin xe un pensatore romanticone in efeti, ma per certi versi un poco spuzafadighe!

- Ma alora semo zà paradiso fiscal? No go capì..

- Si, semo zà! Dal 1947, co i ga fato el Trattato di Pace, dove i ga scrito che Trieste sarà un stato indipendente, e no doverà pagar le tasse a nissun.. Trieste, le sue terre e el suo porto, insoma, indiferente, i lo ga ciamà el "Territorio Libero di Trieste". Ma cos te studi a scola? no i ve conta ste robe?

- No, ste robe no, però parlando con la prof de mate xe vignù fora el discorso, perchè la ne spiegava le percentuali e per farne esempi che capimo la ne ga parlà dele tasse, e parlando de tasse la ne ga fato l'esempio dei paradisi fiscali e quindi de Trieste e del TLT, oltre che de altri.

- Ah, desso capisso come mai una prof de matematica ga tirà fora el discorso.. no me rivavo a capacitar! Comunque, indiferente, el discorso xe che Trieste de quela volta xe zà zona franca. Tuti sa, ma i triestini no, xe i unici che no sa un ostia de sta storia. Pensite che tuti i paesi del mondo ne credi un paradiso fiscal, che val a dir come un grande duty-free per capirse, in grando però, sai grando, come un stato pò, dò che no ghe xe tasse e dogane de alcun genere.. per dirla curta, sa? Per esempio, legite qua sul sito del ministero degli affari esteri norvegese, te vederà che inte la tabela ghe xe anca Trieste, segnada co una x che la identifica come "Tax Havens and Offshore Financial Centres", che vol dir "paradiso fiscale e centro finanziario offshore"! Inglese me par che te sa no? almeno quela i te impara a scola?


- Credo de gaver capì, nono. Ma alora perchè tuti paga lo stesso le tasse qua?

- Eh, quel xe discorso lungo, robe de storia, robe longhe. Bisogna prima saver el contesto storico che iera nel '47 e cos che xe vignù dopo. Se i gavessi rivà a nominar sto klinz de governator, forsi che le robe sarìa stade sai diverse.. e alora altro che Montecarlo fossimo! Bobane per tuti sarìa! Purtropo, te go dito, el contesto storico iera sai difizile quela volta, pensite che iera pena finida la guera, che ghe iera el bloco sovietico e el bloco ocidental che fazeva falische e ris'ciava ogni dò per tre de s'ciopar tuto de novo, iera el ris'cio de una terza guera mondial! E noi che no savemo, Trieste iera proprio in mezo. La "Questione Trieste" i la ga ciamada. Adeso ti te vedi el porto cussì, con dò tre navi, ma Trieste ga el porto più a nord del Mediterraneo, e gnanche far aposta, quel coi fondai più fondi, e per de più in mezo, nel cuor, del'Europa.. te capirà che tuti lo voleva, specialmente perchè i gaveva visto le potenzialità, dopo che l'Austria lo gaveva ben valorizà nei secoli prezedenti, cussì "o de tuti o de nissun" e ala fine i la ga fata stato indipendente, Territorio Libero di Trieste, Free Territory of Trieste, supervisionà de un governator che gavessi rapresentà tuti quanti i paesi dele Nazioni Unite e tutelà in tempo stesso i interessi de tuti sti paesi.

- Eh bè, ma cossa c'entra sta roba co le tasse che paghemo e no dovessimo pagar?

-Ghe entra, ghe entra! Perchè per via de sti casini internazionai che iera nel'aria, profitando de sta situazion delicata, e del fato che no i rivava a meterse in acordo sul governator che gavesi apunto governà Trieste, se doveva eser filo-sovietico o filo-ocidental, le furbe Italia e Yugoslavia, che quela volta gaveva quel volpon de Tito, se ga ben che spartì el Territorio Libero di Trieste. Zà nel '54, co l'aministrazion xe pasada dei aleati a l'Italia col maledeto Memorandum di Londra, i ga comincià a inculcarne co un giogo de parole che Trieste iera pasada a l'Italia, "Trieste torna all'Italia!" i zigava.. e inveze iera solo che l'aministrazion dei aleati pasava provisoriamente al'Italia perchè no i iera boni de trovar un governator che ghe ndasi ben a tuti, fin quando no i gavesi rivà a nominarlo. Questa xe stada la prima caramela; la seconda xe stada Osimo, el famoso Trattato di Osimo.. In pratica, per taiar curto, ziti ziti, Tito e i taliani se ga trovà e se ga meso d'acordo sui confini, sulla gestion dele minoranze e altre dò robete. El fato xe che lori lo ga spaciada come una definizion dela provisorietà del'aministrazion che i gaveva, perchè te devi saver che la iera provisoria, e questo tuti lo saveva, per questo i se ga trovà a Osimo a far sto pastroch! Però bisogna sotolinear che int'el tratato no xe scrito in nissun logo che la sovranità xe passada dal TLT al'Italia, o ala Jugo, per questo i xe stai, te go dito, sai furboni.. no i podeva scriver, sinò sarìa vignù fora un putiferio internazional, i xe stai ben atenti, in modo che, ufiziialmente, questo podessi passar per un semplice trattato bilaterale, che vol dir semplicemente tra dò de lori, in pratica i se meteva in acordo su come aministrarne e come spartirse la gestion del nostro teritorio. Per ciò che passi la sovranità gavessi dovù esser presenti e firmar tute le nazioni che ga firmà el Trattato di Pace, poco ma sicuro! La carognada xe stada che a noi i ne la ga contada come un diventar definitivo de l'una e del'altra nazion: la zona A diventava definitivamente italiana, e la zona B jugoslava. Cussì almeno i la contava, profitandose del poter che quela volta i gaveva co l'informazion publica.


- E come ve gavè fato inzinganar cussì? No ve rendevi conto?

- Cos te vol? Iera altri tempi, prima iera dopoguera, dopo se stava ben, ma iera sempre sti russi e americani che iera sul pìe de guera e l'atenzion iera tuta là.. pò lori ga fato una bela campagna disinformativa e pensite che in quel tempo, fin pochi ani fà, no ghe iera internet, che te fracavi un boton e te vardavi tuto, no iera miga Google! Per far una ricerca te dovevi mover le gambete e ndar in biblioteca, e se te trovavi.. bon! sinò.. cice! No iera miga tuti i libri e documenti del mondo in biblioteca! E chi gaveva voia? Chi gaveva voia de farse el cul per zercar robe, che iera comunque contrarie a quele che i te inzinganava sui giornai o i te impastrociava a scola? Per questo desso xe diverso! Speremo almeno!

- Bon, bon, go capì. Alora bisogna sparzer sempre più la vose, che tuti sapi, giusto, nono?

- Eh si ah, per forza!

- E cossa se pol far, alora, per ciò che el TLT diventi veramente come che el dovessi esser?

- Urca, la femo longa qua, desso no xe tempo, te conterò un'altra volta, dei. Va a magnar desso, che tu nona te speta, sinò la se rabia.. che i gnochi de susini xe più boni caldi!



2 commenti:

  1. Ciao mularia, che bela sorpresa :-D combinazion oggi go fato anca el strucolo de spinaze.
    A parte gli scherzi, grazie, saluti da una triestina a Udine ;-)

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Grazie a ti! Le foto che te ga messo nel tuo blog xe tropo invitanti! Robe de lecarse i bafi, beati chi se li gusta quei gnochi, xe propio uguali a quei che fazeva le nostre care nonine!

      Elimina