Iscriviti ai Feed Aggiungimi su Facebook Seguimi su Twitter Aggiungimi su Google+ Segui il Canale di Youtube Seguimi su Pinterest

venerdì 26 aprile 2013

El Faro della Vittoria


A.D. MCMXXVII
Splendi e ricorda
i Caduti sul mare
MCMXV - MCMXVIII

Questi xe i versi, che ga scrito probabilmente D'Annunzio, che se pol veder scriti sula grande piera de Orsera che xe ala base del "Faro della Vittoria" (cussì se ciama) de Trieste, e che servi a ricordar tuti i marinai e i caduti dela Prima Guerra Mondiale. Infati, sto faro xe cusì bel perchè doveva esser anche un monumento, oltre che iluminar el mar e el ga tuta una storia drìo..

Intanto vardemo dò che el sta: i lo ga messo sul cole de Gretta, propio sora el torion principal del Forte Kressich, che i ga inglobà nel basamento e che iera un grande e sai importante compleso militar dei austro-ungheresi, al tempo el fior fior del'architetura militar, progetà dal'architeto Karl Möring per difender la cità de chi che vigniva del mar e forsi anche de chi che in cità gavesi fato casin con somosse e robe simili.


El Faro della Vittoria xe opera de l'architeto Arduino Berlam (1880-1946), ultimo dei famosi Berlam che ga lassà tante bele impronte artistiche a Trieste e ga contribuì a farla bela come la xe. Arduino ga volesto, co un colpo solo, costruir un faro che funzi e che se vedi ben de lontan, visto che la Lanterna ormai iera tropo picia per tuto el trafico del porto, e alo steso tempo un monumento per comemorar el 3 novembre 1918, data in cui xe rivà a Trieste l'esercito italian e quindi finiva l'epoca dei Asburgo col Regno Austro-Ungarico.
In realtà, al'inizio i lo voleva far a Salvore, per via de Nazario Sauro che iera de Capodistria, ma pò i ga deciso che a Trieste serviva de più per el porto e per el significato simbolico che gaveva per l'Italia farlo proprio sora el Forte austriaco.


Un'altra curiosità xe che Arduino Berlam no ga volù schei per el suo lavor, anzi el ga messo dei sui come contributo, insieme a altri citadini de spico, al'Italia, a qualche banca e asicurazion e ai esuli de New York, per costruir tuto el faro.
I lavori ga comincià nel '23 e in tempo 4 anni el faro iera pronto e el 24 maggio 1927 Re Vittorio Emanuele III xe vigù a inaugurarlo, impizandolo per la prima volta.

El faro xe fato cussì: el basamento, come gavemo dito, xe el torion principale del Forte Kressich, che ga i muri spessi do metri e mezo; el ga una gradinata dove sora in cima ghe xe una lapide (con scrite le parole che xe scrite sora, al'inizio de sto articoleto) e ancora più su xe un primo balconcin che circonda tutto el faro. Pò el va su a forma de campana, dove xe tacada l'ancora del cacciatorpediniere Audace (che xe la nave italiana che el 3 novembre 1918 ga atracado in Molo San Carlo, che dopo appunto xe diventà Molo Audace). Continuando a salir, xe un ballatoio, de dove che efetivamente parti el faro, e xe mesa una statua in piera che rapresenta el Marinaio Ignoto, fata del scultor triestin Giovanni Mayer (1863-1943). La statua xe el simbolo del steso faro, perchè ricorda tuti i marinai morti nela prima guera, e la xe alta 8,60 metri.
El corpo del faro xe fato de cemento armado rivestido in piera de Orsera e finisi con un alargamento a capitello che tien su el balatoio, anche quel in piera lavorada. Sora, finalmente, xe la lanterna che ga intorno un terazin chiuso da una cupola de rame.
E sora de sta cupola xe la statua dela Vittoria Alata, fata sempre de Mayer e forgiata dal maestro d'arti Giacomo Sebroth. La statua rapresenta la Dea Nike, portatrice de vitoria, fata de rame e alta 7,20 metri. Nela man destra la ga una corona de aloro, nela sinistra la ga una fiacola che la alza al ciel. La statua dela Vittoria Alata xe sai importante perchè xe un'opera de ingegno per come la xe stada fata, infati co la Bora che sufia cussì forte a Trieste, iera pericolosa lassù in alto, e alora i ga escogità de meterghe dei tiranti nele ali, cussì che gabi un poco de giogo co sufia forte. Risultato: co xe vento, par che la movi le ali, almeno cussì conta chi che ga visto!
Bravo xe sta infati anche l'ingegner progetista Beniamino Battigelli, anche lui ricordà con una lapide de ringraziamento dentro nel'atrio del faro, vicin de una statua de Arduino Berlam (fata da Mayer) e due proietili dela corazata austro-ungarica Viribus Unitis, de cui la cadena de l'ancora xe usada come contorno del giardineto fora del faro.

Numeri: altezza 67,85 metri - altezza dal mare 116 metri - intensità 1.250.000 candele - portata 35 miglia - peso 8.500 tonnellate - costo 5.265.000 de Lire






Mappa Google:



Mappa Bing:

1 commento: